onsdag 16 augusti 2023

Läslogg samlade exempel

 


Läslogg samlade exempel


Att läsa en god bok är som balsam för själen!



Det finns gott om studier som visar att läsning inte bara gör att du kan ta in mer kunskap, öka ditt ordförråd och i och med det bli en bättre skribent. Dessutom kan läsning bidraga till:

  • minskad stress
  • att hålla hjärnan skarp
  • att öka koncentration och fokus
  • att förbättra minnet
  • att träna ens fantasi
  • att öva förmågan till kritiskt tänkande
  • att öka empati och inkännande
  • att ge bättre sömn



I vår läslogg ska vi läsa, diskutera, skriva och dela med oss av våra upplevelser! 

1. Du lånar en valfri skönlitterär bok. 
2. Vi lägger vid varje lästillfälle ut vad du ska göra individuellt eller i grupp.
3. Du läser ca 30 minuter, en lektion i veckan.
4. Du skriver på Classroom/Svenska/Läslogg.
5. Du berättar för din bänkgranne om det du läst.

Vecka 

Utlåning av böcker
  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
  2. Presentera din bok: titel, författare och utgivningsår. Berätta om boken ingår i en serie, har blivit filmatiserad eller om den fått något pris. Presentera även författaren. 
  3. Beskriv var (på vilken plats) karaktärerna i boken befinner sig, när i tid handlingen utspelas och                 vem/vilka som är huvudpersoner.
Vecka 
  1.  Mellan vilka sidor har du läst idag? 
  2. Skriv en kort text om vad du tror kommer att hända huvudpersonen/erna den närmaste tiden i din bok.

Vecka 
  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
  2. Återberätta vad som har hänt i boken hittills… och skriv en egen tanke om det du läst. 
Vecka 35
  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
  2. Vad säger dig omslaget till boken? Berätta om varför du tror det ser ut så här och vad du tycker om det.
  3. Hur hade omslaget sett ut om du hade fått bestämma?
Vecka 36 

  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? 
  2. Välj någon sorts musik som du tycker har koppling till boken du läser. Presentera musiken och förklara vilken koppling du ser.

Vecka 37 

  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
  2. Beskriv en speciell händelse från boken och skriv en egen tanke om händelsen. Tänk på att du ska beskriva utförligt och att du ska reflektera över det du läst. 
Vecka 38 Onsdag 20/9

  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
  2. Bok och bild - Välj en liten bit text, eller en replik, ur den bok du läser och välj en bild som passar till. Rita och måla, leta i tidningar eller på nätet. Presentera bild och citat och förklara den koppling du ser.

Vecka 39
1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
2. Beskriv miljön. Var i världen utspelar sig händelserna i din bok? Hur ser där ut? Hur luktar där? Hur låter det? Använd adjektiv och bildspråk (liknelser och metaforer).

Ett exempel på en mening med många adjektiv:
En snabb röd bil, for med en hastighet så träden vek sig och lämnade dammoln efter sig. Däcken tjöt och luften fylldes av bränt gummi. Flickan som satt i bilen bredvid föraren, kramade handväskan i knät så den blev platt och innehållet i den blev skrynkligt och obrukbart.

Liknelser 
En liknelse är ett bildligt uttryck. En liknelse har jämförelseord utsatta, exempelvis ”som”, ”liksom” eller ”såsom”. Exempel på liknelser är: ”Platt som en pannkaka”, ”Arg som ett bi”, ”Hungrig som en varg”, ”Snabb som en vessla” eller ”Du har ett hjärta av guld”.

Metaforer
En metafor innehåller däremot ingen jämförelse – utan är ett bildligt uttryck där jämförelseord saknas. Styrkan med metaforer är att de visualiserar begreppen och gör dem tydligare.
Exempel på metafor: "Du är en klippa", ”Det är dystra miner på börsen i dag”, ”Livet är en resa” eller ”Att hamna på efterkälken”.

Vecka 40
  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
  2. Välj ut ett citat (en eller ett par meningar) ur din bok och berätta om varför du valde just det citatet. Du kan även välja ett känt citat och motivera varför det passar till din bok.
Att citera innebär att ordagrant återge vad någon har skrivit eller sagt. Citaten bör vara få och väljas med eftertanke. Korta citat sätts inom "citattecken".




Vecka 42

  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? 
  2. Ofta förstärker man en berättelse i en bok eller film med motsatspar såsom krig och fred, kärlek och hat, stor/liten, rik/fattig, ful/snygg, sant/falskt, rätt/orätt eller det onda och det goda. Vilka motsatspar kan du hitta i din bok? Motivera varför de motsatserna har en viktig roll i din bok.
  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? 
  2. Berätta om något du läst hittills. Vilken känsla skulle du koppla till just detta du läst? -Rädsla, trygghet, värme, kyla, sorg, glädje, ångest, skam, längtan, hopp, tacksamhet... eller något annat. Varför valde du just den känslan?
Vecka 43 Onsdag 25 oktober
  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
  2. Om du var tvungen att lägga till en karaktär i din bok, hur hade den personen sett ut och vad hade hänt runt den personen? Använd dig av det som står i rutan: "Utanpå, inuti,omkring."

Vecka 44 Höstlov


Vecka 45
  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
  2. Du är en reporter på en tidning. Gör en intervju med huvudpersonen i din bok.

Vecka 46
  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
  2. Återberätta vad som har hänt i boken hittills och skriv en egen tanke om det du läst, dvs. gör en reflektion.
Vecka 47 22 november
  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? 
  2. Välj ut två substantiv, två adjektiv och två verb ur din bok. Berätta varför du valde just dessa ord och vilken betydelse de har för bokens handling.
Substantiv är namn på ting till exempel boll och ring. Enett eller flera framför.
Adjektiv är hur man är till exempel röd och kär. Beskrivande ord.
Verb är sådant man kan göra till exempel tuta och köraAtt före i grundform (ex.att springa).

Vecka 48, 29 november
  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? 
  2. Skriv och berätta vilka likheter och vilka skillnader det är på dig och  huvudpersonen i din bok. Det kan vara allt från utseende, ålder, utbildning, familj, bostad, ekonomi, husdjur, sport eller hur vardagen ser ut hos er.

Vecka 49, 6 december
  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? 
  2. Berätta och beskriv  utifrån din bok något av orden och begreppen: Nativitet, Mortalitet, Spädbarnsdödlighet, BNP, HDI, Ekologiskt fotavtryck, Bistånd, Pension, Förväntad livslängd, Urbanisering, Levnadsstandard, Tillgång till rent vatten, Hållbar utveckling, Migration, Demografi, Befolkningsutveckling, Push-och pullfaktorer, fattigdom, utbildning...
Vecka 50, 13 december
  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? 
  2. Ta några foton som visar vad din bok handlar om, eller hitta en bild på nätet. Skriv några rader på läsloggen som förklarar hur bilderna hänger ihop med bokens innehåll.
EXTRAS
1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
2. Är det demokrati eller diktatur där huvudpersonen i din bok befinner sig? Om det inte framgår, får du föreställa dig att där antingen är diktatur eller demokrati. Bestäm dig för vilket, om du inte vet. Beskriv hur det i så fall märks/ser ut i samhället i din bok!

Gör så här:

  1. Läs i ca 30 min. 
  2. Gör veckans uppgift.
  3. Tänk på att dina läsloggar är viktiga! De visar inte bara din läsförståelse, utan även dina åsikter, tankar, reflektioner samt din analysförmåga.

Vecka
  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
  2. Välj ut fyra substantiv, fyra adjektiv och fyra verb ur din bok. Sätt in orden i meningar, så att man förstår vad de betyder.

Vecka 6 - 7 februari
  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
  2. Ta med din Ipad ut (eller leta upp bilder på nätet) och ta några foton som visar vad din bok handlar om. Skriv några rader på läsloggen som förklarar hur bilderna hänger ihop med bokens innehåll.
Vecka 7 - 14 februari
  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
  2. Berätta om vad du läst hittills. Beskriv noga och utförligt! Vad har hänt hittills? Var utspelar sig händelserna? Hur där ser ut? Hur låter där? Hur luktar där? Hur ser karaktärerna ut och hur är de till sättet?
Vecka 8 - 21 februari LOV

Vecka 9 - 28 februari
  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
  2. Skriv och berätta vilka likheter och vilka skillnader det är på dig och huvudpersonen i din bok. Det kan vara allt från utseende, ålder, utbildning, familj, bostad, ekonomi, husdjur, sport eller hur vardagen ser ut hos er.
Vecka 10 - 7 mars
  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
  2. Finns det någon orättvisa i din bok? Berätta. Om inte, berätta om något rättvist - något som du tycker är schysst och bra.
Vecka 10 - 9 mars
  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
  2. Beskriv miljön. Var i världen utspelar sig händelserna i din bok? Hur ser där ut? Hur luktar där? Hur låter det? Använd adjektiv och bildspråk (liknelser och metaforer).
Ett exempel på en mening med många adjektiv:
En snabb röd bil, for med en hastighet så träden vek sig och lämnade dammoln efter sig. Däcken tjöt och luften fylldes av bränt gummi. Flickan som satt i bilen bredvid föraren, kramade handväskan i knät så den blev platt och innehållet i den blev skrynkligt och obrukbart.

Liknelser 
En liknelse är ett bildligt uttryck. En liknelse har jämförelseord utsatta, exempelvis ”som”, ”liksom” eller ”såsom”. Exempel på liknelser är: ”Platt som en pannkaka”, ”Arg som ett bi”, ”Hungrig som en varg”, ”Snabb som en vessla” eller ”Du har ett hjärta av guld”.

Metaforer
En metafor innehåller däremot ingen jämförelse – utan är ett bildligt uttryck där jämförelseord saknas. Styrkan med metaforer är att de visualiserar begreppen och gör dem tydligare.
Exempel på metafor: "Du är en klippa", ”Det är dystra miner på börsen i dag”, ”Livet är en resa” eller ”Att hamna på efterkälken”.

Vecka 11 - 14 mars
  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
  2. Tänk dig att du skulle umgås med bokens huvudperson en hel dag. 
    Vad skulle ni göra då? Det kan förstås vara allt från att simma med delfiner till att gräva ett dike. Det viktiga är att du förklarar varför du skulle vilja göra just detta tillsammans med just denna person.
Vecka 14 - 4 april
  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
  2. Om du fick ändra på en sak i boken, vad skulle du då ändra på? Varför?


Vecka 16 - 18 april
  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
  2. Känner du igen dig i boken? Varför? Eller kan du känna igen någon du känner i boken. Berätta varför?
Vecka 17 - 25 april
  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
  2. Vilka karaktärer finns med i boken och i vilken miljö utspelar sig handlingen?
Vecka 18 - 2 maj
  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
  2. Välj en dikt som passar till din bok. Skriv en egen dikt eller gå in på svenskadikter.com  
    Berätta om varför dikten passar till din bok.
Vecka 19 - 9 maj
  1. Förberedelse av presentation av din bok.
  2. Samtal i grupp torsdag 11 maj. 
Länk till gestaltning

Vecka 20 - 16 maj
  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
  2. Om du var tvungen att lägga till en karaktär i din bok, hur hade den personen sett ut och vad hade hänt runt den personen? Använd dig av "Utanpå, inuti, omkring."

Vecka 22 - 30 maj
  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
  2. Rekommenderar du boken du läst? Varför/varför inte? Motivera ditt svar.

Extras

        Vecka 
  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
  2. Om du var tvungen att lägga till en karaktär i din bok, hur hade den personen sett ut och vad hade hänt runt den personen? Använd dig av "Utanpå, inuti, omkring."

        Vecka 
  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
  2. Läsa och lyssna:
  • Berätta i stora drag vad din bok handlar om för din bänkkamrat. 
  • Läs därefter en sida ur din bok högt för din kompis.
  • Skriv en kort sammanfattning vad du uppfattat.
        Vecka 
  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
  2. Välj ut ett citat (en eller ett par meningar) ur din bok och berätta om varför du valde just det citatet. 
Att citera innebär att ordagrant återge vad någon har skrivit eller sagt. Citaten bör vara få och väljas med eftertanke. Citat markeras grafiskt. Korta citat sätts inom "citattecken".

        
  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
  2. Berätta om en speciell händelse. Det kan vara något kul, spännande eller något hemskt som har hänt i din bok.
    1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
    2. Välj någon sorts musik som du tycker har koppling till boken du läser. Presentera musiken och förklara vilken koppling du ser.


    Om jag läser för mitt barn…  Spelar det någon roll?

    • Nio av tio ord vi använder har vi lärt oss från skriven text.
    • En sjuåring har ett ordförråd på ca 5000 - 7000 ord.
    • En sjuttonåring som läst och/eller lyssnat regelbundet till texter har ca 50 000 - 70 000 ord.
    • En sjuttonåring som inte läst/lyssnat till texter har endast 
    • 15 000 - 17 000 ord.
    • Så stor är alltså skillnaden!
    • En vuxen behöver ett ordförråd på minst 50 000 ord för sitt dagliga liv, för att kunna hänga med i nyhetssändningar och för att kunna förstå normal tidningstext, instruktioner och anvisningar o s v.
    • Så visst spelar läsningen roll!
    Mats Myrberg, Professor i specialpedagogik, Stockholms Universitet
    Ingvar Lundberg, Professor i psykologi, Göteborgs Universitet


    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar

    Tala - öva inför NP

                Tala                    Övning 1 " En oväntad vänskap " Del 1 Idag börjar vi arbetet med muntliga övningar inför NP. ...