När hundarna kommer
Varför blir en vanlig tonårskille en mördare? Hur kan en ung person bli så påverkad av våld, hat och nazism att han brutalt slår ihjäl en annan skolkompis? Hur går föräldrar, syskon och kompisar vidare efter en sådan tragisk händelse? Några av dessa oerhört svåra frågor får delvis svar i ungdomsboken "När hundarna kommer" av Jessica Schiefauer.Det är en annorlunda bok som ger upphov till många tankar och funderingar. Boken är delvis baserad på en verklig händelse och ger många möjligheter till tolkning och reflektion både inom texten men även ur ett samhällsperspektiv.
Nivå 0 - Ej underlag för bedömning
Har du glömt att publicera din uppgift, varit ledig eller var du sjuk? Alternativt inte gjort klart. Använd studieverkstad för att ta igen missade delar.
Nivå 1
Du håller en ok nivå på din text, men försök utveckla den. Det kan du göra genom att beskriva utförligare och berätta mer om personer eller händelser. Korrekturläs så att du inte missar exempelvis stor bokstav, punkt och stavning.
Nivå 2
Du håller god nivå på din text, men försök utveckla den vidare. Det kan du göra genom att beskriva utförligare och berätta mer om personer eller händelser. Motivera det du tycker.
Nivå 3
Du håller hög nivå på din text. Bra! Fortsätt så! Du använder ett bra och korrekt språk och du motiverar dina ställningstaganden.
Gör så här:
- Läs i ca 30 min.
- Gör veckans uppgift.
- Berätta för din kamrat vad du skrivit.
- Presentera din bok: titel, författare och utgivningsår. Berätta om boken ingår i en serie, har blivit filmatiserad eller om den fått något pris. Presentera även författaren.
- Vad har du för förväntningar på boken?
- Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
- Vad har du för förväntningar på boken?
- Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
- Beskriv en speciell händelse från boken och skriv en egen tanke om händelsen.
- Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
- Bok och bild - Välj ett citat (mening) ur den bok du läser och välj en bild som passar till. Leta på nätet. Presentera bild och citat och förklara den koppling du ser.
- Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
- Om du hade haft möjlighet att ändra på något i din bok, vad hade du i så fall ändrat, gjort annorlunda? Vad hade du önskat istället för att exempelvis få mer spänning, annat händelseförlopp eller skapat en annan känsla. Hur hade du gjort och varför? Beskriv noggrant-vad, hur och varför!
Vecka 8 - SPORTLOV
- Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
- Finns det någon orättvisa i din bok? Berätta. (Om inte, berätta om något rättvist - något som du tycker är schysst och bra.) Motivera varför du tycker så.
- Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
- Text och tanke. Välj en text (ca fem-tio meningar) ur din bok och skriv din tanke om just den texten.
- Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
- Du är en reporter på en tidning. Gör en intervju med huvudpersonen i din bok.
- Vem känner dig bäst? Varför?
- Vilket ställe på jorden tycker du mest om?
- Vad är du rädd för?
- Vilken superkraft skulle du vilja ha?
- När lärde du dig senast något nytt?
- Vad står på din bucket list, dvs vad vill du uppleva innan du dör?
- Vilket ämne skulle du kunna prata om i timmar utan att tröttna?
- När gapskrattade du senast? Varför?
- Om du fick träffa vem som helst, död eller levande, vem skulle du välja och varför?
- Vilket land skulle du flytta till om du var tvungen att flytta idag, och varför just det landet?
- Vilka smeknamn har du haft genom åren? Varför?
- Hur hade den här dagen kunnat bli snäppet bättre?
- Vad får dig att bli ledsen och gråta?
- Vad är det absolut konstigaste som någonsin har hänt dig?
- Hur länge har du varit vaken utan att sova som längst?
- Finns det något som gör dig riktigt, riktigt arg?
- Har någon lurat dig rejält någon gång? Vad hände?
- Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
- Känner du igen dig i boken? Varför? Varför inte? Eller finns det situationer/händelser som du skulle kunna vara involverad i, likaväl som karaktärerna i boken? Beskriv!
- Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
- Skriv en kort text om vad du tror kommer att hända huvudpersonen/erna den närmaste tiden i din bok.
- Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
- I de flesta berättelser kan man finna "det goda och det onda". Hur kan du beskriva det utifrån din text? Är det goda/onda personer, grupper eller handlingar eller både och? Beskriv!
- Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
- Bok och musik - Välj en låt som du tycker har koppling till boken du läser. Presentera din låt och förklara vilken koppling du ser.
- Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
- Finns det framtidstro hos era karaktärer i boken eller är allt bara hopplöst? Eller både och? Hur märker man det? Citera in någon/några mening/ar som beskriver hopplöshet och/eller framtidstro.
- Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
- Nämn tre känslor som kan kopplas till din bok och berätta varför du valt just dessa tre.
- Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
- Bok och film - Välj en film som du sett som du tycker har koppling till boken du läser. Presentera din film och förklara vilken koppling du ser.
- Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
- Återge det du läst idag i en kort sammanfattning. Beskriv vad du fick för känsla av det du läst.
- Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
- Beskriv utförligt minst en god och minst en dålig egenskap hos någon av karaktärerna i boken.
- Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
- Vilka karaktärer finns med i boken och i vilken miljö utspelar sig handlingen?
- Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
- Om du fick lägga till eller ta bort en karaktär i din bok, vem hade det varit i så fall? Beskriv personen som du lagt till eller tagit bort och varför?
- Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
- Återberätta vad som har hänt i boken hittills och skriv en egen tanke om det du läst.
- Nio av tio ord vi använder har vi lärt oss från skriven text.
- En sjuåring har ett ordförråd på ca 5000 - 7000 ord.
- En sjuttonåring som läst och/eller lyssnat regelbundet till texter har ca 50 000 - 70 000 ord.
- En sjuttonåring som inte läst/lyssnat till texter har endast 15 000 - 17 000 ord.
- Så stor är alltså skillnaden!
- En vuxen behöver ett ordförråd på minst 50 000 ord för sitt dagliga liv, för att kunna hänga med i nyhetssändningar och för att kunna förstå normal tidningstext, instruktioner och anvisningar o s v.
- Så visst spelar läsningen roll!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar