onsdag 11 januari 2023

Läslogg år 7 vt 2024

 


Läslogg år 7 vt 2024


Att läsa en god bok är som balsam för själen!

Det finns gott om studier som visar att läsning inte bara gör att du kan ta in mer kunskap, öka
ditt ordförråd och i och med det bli en bättre skribent. Dessutom kan läsning bidraga till:

  • minskad stress
  • att hålla hjärnan skarp
  • att öka koncentration och fokus
  • förbättra minnet
  • att träna ens fantasi
  • att öva förmågan till kritiskt tänkande
  • att öka empati och inkännande
  • att ge bättre sömn

Källor:
https://www.skolverket.se/for-dig-som-ar.../skolbibliotekarie/stark-elevers-sprakliga-formaga
https://battrehalsa.nu/13-anledningar-till-varfor-du-borde-lasa-bocker-oftare/
https://www.femina.se/halsa/10-anledningar-till-att-lasa-bocker-varje-dag/575046


Du ska få läsa och skriva en läslogg vid varje lästillfälle.

Gör så här:

  1. Läs i ca 30 min. 
  2. Gör veckans uppgift.
  3. Berätta för din kamrat vad du skrivit.

Tänk på att dina läsloggar är viktiga! De visar inte bara din läsförståelse, utan även dina åsikter, tankar, reflektioner samt din analysförmåga.


Vecka 2 11 januari 2024
Dog Boy - utvärdering 
Använd minst tre av följande ord och skriv en kort text om hur du upplevde Dog Boy. 
  • familj, kall, hungrig, kärlek, inlåst, framtidstro, bortrövad, snäll, slagen, hund, vän, övergiven, känsla, längtan, mänskliga rättigheter...

När du skaffat en ny bok:
  1. Presentera din bok: titel, författare och utgivningsår. Berätta om boken ingår i en serie, har blivit filmatiserad eller om den fått något pris. Presentera även författaren.
  2. Vad har du för förväntningar på boken? 

Vecka 3 torsdagen 18 januari
  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
  2. Välj ut fyra substantiv, fyra adjektiv och fyra verb ur din bok. Sätt in orden i meningar, så att man förstår vad de betyder.
Vecka 4 torsdagen 25 januari
  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
  2. Återberätta vad som har hänt i boken hittills… och skriv en egen tanke om det du läst. 

Vecka 5 torsdagen 1 februari
  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
  2. Välj ut en eller ett par meningar ur din bok och citera det. Det betyder att du ordagrant återger det som står. Sätt citattecken runt dina meningar. Berätta om varför du valde just det citatet. 
Att citera innebär att ordagrant återge vad någon har skrivit eller sagt. Citaten bör vara få och väljas med eftertanke. Citat markeras grafiskt. Korta citat sätts inom "citattecken".

Vecka 6 - torsdagen 8 februari
  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
  2. Leta upp bilder på nätet eller ta egna bilder som visar vad din bok handlar om. Skriv utförligt i läsloggen som förklarar hur bilderna hänger ihop med bokens innehåll.
Vecka 7 - torsdagen 15 februari
  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
  2. Passar omslaget till boken? Motivera varför/varför inte! Hur hade du velat att omslaget skulle se ut?

Vecka 8 SPORTLOV


Vecka 9 torsdagen 29 februari
  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
  2. Läsa och lyssna:
  • Berätta i stora drag vad din bok handlar om för din bänkkamrat. 
  • Läs därefter en sida ur din bok högt för din kompis.
  • Skriv en kort sammanfattning vad du uppfattat från din kompis bok.

Vecka 10 torsdagen 7 mars
  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
  2. Beskriv utförligt vilka likheter och/eller skillnader som finns mellan en av karaktärerna i din bok och dig själv? 

Vecka 11 torsdagen 14 mars
  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
  2. Om du var tvungen att lägga till en karaktär i din bok, hur hade den personen sett ut och vad hade hänt runt den personen? Använd dig av utanpå, inuti, omkring (se bild).



Vecka 12 torsdagen 21 mars

1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
2.Tänk dig att du skulle umgås med bokens huvudperson en hel dag. Vad skulle ni göra då? Det kan förstås vara allt från att simma med delfiner till att gräva ett dike. Det viktiga är att du förklarar varför du skulle vilja göra just detta tillsammans med just denna person.


Vecka 13 torsdagen 28 mars
  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
  2. Berätta med inlevelse, spänning och/eller humor om en speciell händelse. Det kan vara något kul, spännande eller något hemskt som har hänt i din bok.

Vecka 14 PÅSKLOV


Vecka 15 torsdagen 11 april
  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
  2. Om du fick möjlighet att förbättra något i din bok, vad skulle du då göra bättre? Förklara hur.

Vecka 16 torsdagen 18 april
  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
  2. Välj någon sorts musik som du tycker har koppling till boken du läser. Presentera musiken och förklara vilken koppling du ser.

Vecka 17 torsdagen 25 april  

        1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
        2. Om en god fe plötsligt hade kommit in i handlingen i din bok, vad hade hon då gjort                 med sitt magiska spö? Berätta och beskriv!


Vecka 18 torsdagen 2 maj
  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
  2. Om du hade varit författare och skrivit den bok du läser, vilken karaktär i boken hade du varit mest stolt över? Varför då?

Vecka 19 torsdagen 9 maj - Kristi himmelsfärds dag - LOVDAG


Vecka 20 torsdagen 16 maj 
  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
  2. Välj en dikt som passar till din bok. Skriv en egen dikt eller gå in på svenskadikter.com  
    Berätta utförligt om varför dikten passar till din bok.

Vecka 21 
torsdagen 23 maj
  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
  2. Du är en reporter på en tidning. Gör en intervju med huvudpersonen i din bok.

Vecka 22 torsdagen 30 maj
  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
  2. Vilka karaktärer finns med i boken och i vilken miljö utspelar sig handlingen?
Extras 
  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
  2. Om du fick lägga till eller ta bort en karaktär i din bok, vem hade det varit i så fall? Beskriv personen som du lagt till eller tagit bort och varför.
        1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
        2. Du är en reporter på en tidning. Du har hört att det hänt en grej i din bok, som är värd                 att skriva om. Berätta och beskriv vad som hänt. Gör en intervju med någon av                         personerna i din bok. 

        1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
        2. Rekommenderar du boken du läst? Varför/varför inte? Motivera ditt svar.

        1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
        2. Om du fick ändra på en sak i boken, vad skulle du då ändra på? Varför?



Om jag läser för mitt barn…  Spelar det någon roll?

  • Nio av tio ord vi använder har vi lärt oss från skriven text.
  • En sjuåring har ett ordförråd på ca 5000 - 7000 ord.
  • En sjuttonåring som läst och/eller lyssnat regelbundet till texter har ca 50 000 - 70 000 ord.
  • En sjuttonåring som inte läst/lyssnat till texter har endast 15 000 - 17 000 ord.
  • Så stor är alltså skillnaden!
  • En vuxen behöver ett ordförråd på minst 50 000 ord för sitt dagliga liv, för att kunna hänga med i nyhetssändningar och för att kunna förstå normal tidningstext, instruktioner och anvisningar o s v.
  • Så visst spelar läsningen roll!
Mats Myrberg, Professor i specialpedagogik, Stockholms Universitet
Ingvar Lundberg, Professor i psykologi, Göteborgs Universitet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tala - öva inför NP

            Tala                    Övning 1 " En oväntad vänskap " Del 1 Idag börjar vi arbetet med muntliga övningar inför NP. ...