söndag 4 februari 2024

Litteraturhistoria, Presentera en upplysningsförfattare år 8

 


 

Presentera en upplysningsförfattare


Uppgift

Jobba två och två. Dela dokument. 

Detta är en relativt fri uppgift, men syftet är att "lära känna "de olika upplysningsförfattarna. 

Hur resonerade de? Vad var viktigt för dem? Hur hade de det? Hur påverkades de av sin samtid och det som hände runtom i världen? Vilka frågor diskuterades?

Max 1,5 sida eller 4 minuter film.



Välj det sätt ni vill presentera er upplysningsförfattare på

  • Jag-form
  • Reportage
  • “hemma hos”
  • TV-soffan
  • Vem bor här?
  • Text eller film?
  • Egen idé? Checka av med din lärare


Innehåll (dessa punkter måste vara med i er presentation)

-inledande miljöbeskrivning från 1700-talet

-personbeskrivning (inuti/utanpå/omkring)

-intervju

-fördjupning av ämnet

-varför är författaren känd?

-citera din författares kloka ord/texter

-personliga kommentarer, iakttagelser

-tidsmarkörer

-Källa


      Ta hjälp av tabellen när du gör personbeskrivning


Upplysningsförfattare

Läs om upplysningsförfattarna här

  • Voltaire - Candide. Kritisk mot kyrkan 
  • Diderot - uppslagsverk, Encyklopedien
  • Montesquieu - maktdelningsprincipen
  • Jean-Jacques Rousseau - Émile, barnuppfostran
  • John Locke - “tabula rasa”, ett oskrivet blad.
  • Daniel Defoe - Robinson Crusoe 
  • Jonathan Swift - Gullivers resor, Ett anspråkslöst förslag
  • Olof von Dalin - Sagan om hästen, tidskriften "Then Swänska Argus".
  • Anna Maria Lenngren - Till min kära dotter, om jag hade någon
  • Carl Michael Bellman - Fredmans Epistlar och Fredmans sånger


 
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tala - öva inför NP

            Tala                    Övning 1 " En oväntad vänskap " Del 1 Idag börjar vi arbetet med muntliga övningar inför NP. ...