måndag 16 augusti 2021

Genus, sexualitet och sociala konstruktioner år 6

 

Genus och genusperspektiv

Inlägget under uppbyggnad!

Kön avser de biologiska skillnaderna mellan kvinnor och män. Man kan säga att det är hur kroppen skiljer sig mellan tjejer och killar eller kvinnor och män. Som exempel har män mer muskelmassa än kvinnor, de har snopp medan kvinnor har snippa. Kvinnor har en livmoder där barn kan växa i och kvinnor har bröst, som det kan bildas mjölk i, när barnet ska amma. För övrigt ser män och kvinnor näst intill likadana ut inuti kroppen.

Om man inte kan identifiera sig som man eller som kvinna, brukar det kallas för ickebinär. Ickebinär betyder olika saker för olika personer. En del ickebinära identifierar sig inte med något kön överhuvudtaget. Vissa, dock inte alla, upplever att de måste korrigera kroppen (operera så man blir det könet som stämmer överens med ens könsidentitet, alltså det könet man känner att man är.

Begrepp med näraliggande innebörder är queer och transpersoner. Läs mer om sexuell läggning på Umo.


Genus, däremot, är ett annat ord för socialt kön. Genus avser de skillnader mellan kvinnor och män som följer av samhällets förväntningar och normer, dvs. sociala konstruktioner av kön.



 

Ordet genus är hämtat från latinet och betyder "sort" eller "släkte". Begreppet genus används för att urskilja vad som formar kvinnors och mäns sociala beteende.

Det sociala beteendet bestäms av de normer som finns runt oss i det samhälle vi lever i. Normer är det som de flesta tror är "normalt" och som många vill förhålla sig till för att inte känna sig utanför gruppen. Normer kan kallas för oskrivna regler. Det är handlingar vi förväntas att göra eller olika sätt vi förväntas vara på, även om det inte finns några nedskrivna regler om det. Läs mer på SO-rummet om sexualitet, könsroller och jämställdhet.

Normer skiljer sig ofta mellan olika platser, sociala sammanhang och kulturer, men också såklart i olika historiska sammanhang. Normer kan röra sig om allt möjligt. Det kan handla om att lämna plats till äldre på bussen, eller hur vi klär oss på ett bröllop, eller hur vi ser på andra människors sexualitet.

Film om normer 1:51min

Genus handlar därför om könsroller och betraktar dem som en kulturell och social konstruktion. Det handlar till exempel om hur vi hela tiden skapar normer för manligt och kvinnligt i vår vardag genom kroppsspråk, val av kläder, yrken, intressen och så vidare.

Eftersom Sverige idag är ett land som strävar mot jämställdhet, förs kampen på många plan. Vårt arbete för ett rättvist samhälle - kan vid sidan av frågor om jämställdhet mellan kvinnor med män - handla om HBTQ-personers rättigheter och ha både med lagar och kulturella normer att göra.

Ett stort problem när det gäller genus och jämställdhet är synen på manligt och kvinnligt och de värderingar som idag och sedan tidigare har lett till vad som värderas högst. Att män genom hela historien har varit de som tagit plats i det offentliga rummet och därmed i historieskrivningen är knappast okänt för någon. På senare tid har även kvinnor tagit större plats och Sverige har på det sättet blivit ett mer jämställt samhälle.

Hur genus konstrueras beror på historiska, sociala och kulturella sammanhang. Synen på vad som anses vara manligt eller kvinnligt är därför något som ständigt förändras.

Läs mer på SO-rummetWikipedia och Umo

Uppgift 

Diskutera normer och sociala konstruktioner

Jobba i era grupper

  1. Dela in egenskaper/utseende/yrken/sporter/kroppsspråk/eller annat ni kommer på - utifrån normerna om "kvinnligt/manligt".

  • Hur förväntas killar vara, vilka egenskaper bör de ha? Hur förväntas killar se ut? Vilka yrken och sporter anses manliga? osv.
  • Hur förväntas tjejer vara, vilka egenskaper bör de ha? Hur förväntas  tjejer se ut? Vilka yrken och sporter anses kvinnliga? osv.
       2. Vad kan dessa sociala konstruktioner bero på eller enklare uttryckt: vad beror dessa skillnader                   mellan könen på? 
        3. Hur kan vi förändra och förbättra gamla invanda mönster om hur människor "ska" vara                                eller se ut?
        
    Diskutera i gruppen! Skicka in vad ni kommer fram till på Classroom/samhällskunskap.



Gör en reklamannons eller en reklamfilm

 i annat dokument som länkas dit

  • Jobba två-tre i varje grupp.
  • Gör en reklamannons eller en reklamfilm. Annonsen kan vara i pappersform eller digitalt.
  1. Hitta på ett häftigt märke på exempelvis kläder, skor, bilar, godis, smink, hårvård, hudvård etc. och försök få andra att gilla just din vara. 
  2. Beskriv utförligt hur du/ni resonerade för att locka kunder med din/er annons eller film. 
  3. Vad är det som gör att vi konsumenter, skulle vilja köpa dina/era produkter eller gilla ditt/ert varumärke och gå till affären för att införskaffa just den skon, bilen eller tröjan? etc.
Fundera på 
  • hur killar/tjejer eller män/kvinnor framställs i reklamen och i vilken typ av reklam de ofta förekommer i.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tala - öva inför NP

            Tala                    Övning 1 " En oväntad vänskap " Del 1 Idag börjar vi arbetet med muntliga övningar inför NP. ...