söndag 22 augusti 2021

Strimmor av hopp - Språk och stil år 9


        Strimmor av hopp - Språk och stil



Du kommer under detta arbetsområde få lära dig mer om språkliga drag och stilistiska skillnader.

Mål:

  • Att du utvecklar ditt eget språk
  • Att du förbättra dina texter med hjälp av kamratrespons
  • Att du utvecklar din förmåga att ge utvecklad och nyanserad respons
  • Att du blir bättre på att ge omdömen på texters innehåll och uppbyggnad


-------------------------------------------------------------------------------------


  • Läs Strimmor av hopp
  • Skriv läslogg varje tillfälle
  • Uppgifter längst ner i dokumentet


Läslogg

Tänk på att dina läsloggar är viktiga! De visar inte bara din läsförståelse, utan även dina åsikter, tankar, reflektioner samt din analysförmåga.


Läslogg onsdag vecka 50

Berätta kort om boken - titel, kort presentation av författaren, något om bokens innehåll. Var i världen befinner de sig? I vilken tid? 

Läslogg fredag vecka 50

Nu har du fått träffa Lina och hennes familj. Vad tror du kommer att hända denna familj? Vilka förväntningar har du på denna bok?

Skriv dina tankar och reflektioner i googledokumentet

Läslogg vecka 2

Text och tanke…Välj en text (ca fem-tio meningar) ur din bok…, skriv din tanke om just den texten.

Läslogg vecka 3

Återberätta kortfattat vad som har hänt i boken hittills…och skriv en egen tanke om det du läst.

Läslogg vecka 4

Beskriv en orättvisa från boken… (Om inte, berätta om något rättvist - något som du tycker är schysst och bra.) Motivera varför du tycker så.

Läslogg vecka 5

Välj en replik ur den bok du läser och välj en bild som passar till. Presentera bild och replik och förklara den koppling du ser.

Läslogg vecka 6

Intervjua huvudpersonen i boken.

Läslogg vecka 7

Beskriv utförligt minst en god och minst en dålig egenskap hos någon av karaktärerna i boken. Berätta. 

Läslogg vecka 8 - LOV 

Bok och film (om du läser under lovet)

Välj ut en film som du tycker passar ihop med den bok du läser. Motivera ditt val.

Läslogg vecka 9

Finns det framtidstro hos era karaktärer i boken eller är allt bara hopplöst? Eller både och? Hur märker man det? Citera någon/några mening/ar som beskriver hopplöshet och/eller framtidstro.

Läslogg vecka 10

Gör "Avslutande uppgift: 1a Språk". 

1a Språk

Välj ett stycke ur boken där du tycker att författaren med god språklig variation lyckas levandegöra och förstärka sin text. (ex. med ordval och formuleringar/meningsbyggnad/beskrivningar)

Exemplifiera och motivera ditt val. (Max 200ord)

Läslogg vecka 11

Är det goda eller onda personer som beskrivs i boken? Finns gott och ont? Vad tycker du? Beskriv och berätta!

eller

Skriv om din favoritkaraktär. Kanske har din karaktär ändrats över tid? Berätta!


Läslogg vecka 12

Bok och musik

Välj ett musikstycke som du tycker har koppling till boken du läser. Presentera musiken och förklara vilken koppling du ser.


Läslogg vecka 13

1. Mellan vilka sidor har du läst idag?

2. Om du hade haft möjlighet att ändra på något i din bok, vad hade du i så fall ändrat, gjort annorlunda? Vad hade du önskat istället för att exempelvis få mer spänning, annat händelseförlopp eller skapat en annan känsla. Hur hade du gjort och varför? 

Beskriv noggrant-vad, hur och varför!

Läslogg vecka 14

1. Mellan vilka sidor har du läst idag?

2. Beskriv och ge minst ett exempel från boken och jämför med händelser som sker idag. Resonera om likheter och skillnader. 

Vecka 15

LOV

Läslogg vecka 16

1. Mellan vilka sidor har du läst idag?

2. Gör  Avslutande uppgift: 1b  

1b Stil

Fundera på hur boken är uppbyggd... (/berättarperspektiv/bildspråk/metaforer-liknelser/tillbakablickar/parallellhandling/miljö och personbeskrivningar/ inre- yttre dialog) (max 200ord)

Ex. Berättarperspektiv = Vem berättar?

Är det en "jag-berättare" (jag såg.., jag åkte... = 1:a person) eller är det en "Han/Hon-berättare"(Kalle åkte..., Lisa pratade... = 3:e person)


Läslogg vecka 17

1. Mellan vilka sidor har du läst idag?

2. Gör "Avslutande uppgift: 2. Tema" 

2. Tema 

Vilka är bokens möjliga tema. Motivera. (Kan finnas flera.) (max 200ord)

Ex. Tema kan "översättas" med ämne eller verkets grundtanke.

Ett tema är mera grundläggande och övergripande än ett motiv; det är verkets idé. Ett tema kan uttryckas genom olika motiv. Till exempel skulle temat ”livet är oförutsägbart” kunna uttryckas genom motivet ”den långa ofrivilliga farliga resan” eller något annat motiv som visar att personer inte råder över sitt öde.

Exempel på möjliga tema...

Önskan om befrielse, Befrielse, Brott och hämnd, Blodshämnd, Förföljelse, Hemsökelse, Offer för olycka eller illdåd, Revolt, Djärvt föredrag, Bortrövande, Gåta, Att nå sitt mål, Familjehat, Rivalitet inom familjen, Äktenskapsbrott med mord, Mentalsjukdom, Ödesdiger obetänksamhet, Omedvetna, kärleksbrott, Mord på okänd släkting, Att offra sig för ett ideal, Att offra sig för en närstående, Allt offras för en lidelse, Nödvändigheten att offra en älskad, Rivalitet mellan en överlägsen och en underlägsen, Äktenskapsbrott, Brottslig kärlek, Upptäckt av en älskads vanära, Förhinder av kärlek, Att älska en fiende, Ärelystnad, Konflikt med Gud, Oberättigad svartsjuka, Misstag (felbedömning), Ånger, Återfinnande av en förlorad, Förlust av en älskad

Länk Vad är tema och motiv?


Läslogg vecka 18

1. Mellan vilka sidor har du läst idag?

2. Diskussionsfråga 

Formulera en diskussionsfråga till boken.

Skriv in din diskussionsfråga i läsloggen.


Vecka 19 

1. Förbered dig 15 min

2. Diskussion i grupp 

Diskussionsfråga utifrån din bok

Utgå från din bok och gör en väl uttänkt diskussionsfråga. Du bör ha fler saker som du tänkt ut, som hör ihop med din fråga, ifall du behöver få fart på diskussionen igen.

  • Presentera din bok - titel, författare och lite om karaktärer och handling.
  • Presentera din diskussionsfråga i din grupp, tisdagen den 10 maj.
  • Samtalet ska vara i ca 5-7 minuter. Du är ansvarig för att alla deltar i diskussionen.
  • Var och en är ansvarig för att delta och föra diskussionen framåt.

Tänk på att din fråga inte ska få svaret "ja" eller "nej", utan ett utvecklande svar. Ett svar som kan diskuteras vidare ur flera perspektiv. "Det beror på…" är tecken på ett bra svar. "Å ena sidan…å andra sidan". 









Vecka 20 

Skriv en kort sammanfattning om din bok. Detta ska vara med:

Kort om innehåll och karaktärer

  • Om jag jämför med hur mitt liv ser ut, så kan det vara att...
  • Det som är positivt i boken är...
  • Om jag fick ändra på något hade det varit...



Vecka 21

Klassresa


Vecka 22

Bok och dikt

Välj en dikt som du tycker passar ihop med boken du läser.

Beskriv vad dikten handlar om och hur du kopplar samman dikten med din bok.

Hittar du inte någon dikt så kan du söka på följande sida: https://svenskadikter.com/Svenska_dikter_-_f%C3%B6rstasidan




Vecka 23


Avslutande uppgifter till boken

Avslutande uppgift: 1a Språk". 

1a Språk

Välj ett stycke ur boken där du tycker att författaren med god språklig variation lyckas levandegöra och förstärka sin text. (ex. med ordval och formuleringar/meningsbyggnad/beskrivningar)

Exemplifiera och motivera ditt val. (Max 200ord)

Avslutande uppgift: 1b  

1b Stil

Fundera på hur boken är uppbyggd... (/berättarperspektiv/bildspråk/metaforer-liknelser/tillbakablickar/parallellhandling/miljö och personbeskrivningar/ inre- yttre dialog) (max 200ord)

Ex. Berättarperspektiv = Vem berättar?

Är det en "jag-berättare" (jag såg.., jag åkte... = 1:a person) eller är det en "Han/Hon-berättare"(Kalle åkte..., Lisa pratade... = 3:e person)

2. Tema 

Vilka är bokens möjliga tema. Motivera. (Kan finnas flera.) (max 200ord)

Ex. Tema kan "översättas" med ämne eller verkets grundtanke.

Ett tema är mera grundläggande och övergripande än ett motiv; det är verkets idé. Ett tema kan uttryckas genom olika motiv. Till exempel skulle temat ”livet är oförutsägbart” kunna uttryckas genom motivet ”den långa ofrivilliga farliga resan” eller något annat motiv som visar att personer inte råder över sitt öde.

Exempel på möjliga tema...

Önskan om befrielse, Befrielse, Brott och hämnd, Blodshämnd, Förföljelse, Hemsökelse, Offer för olycka eller illdåd, Revolt, Djärvt föredrag, Bortrövande, Gåta, Att nå sitt mål, Familjehat, Rivalitet inom familjen, Äktenskapsbrott med mord, Mentalsjukdom, Ödesdiger obetänksamhet, Omedvetna, kärleksbrott, Mord på okänd släkting, Att offra sig för ett ideal, Att offra sig för en närstående, Allt offras för en lidelse, Nödvändigheten att offra en älskad, Rivalitet mellan en överlägsen och en underlägsen, Äktenskapsbrott, Brottslig kärlek, Upptäckt av en älskads vanära, Förhinder av kärlek, Att älska en fiende, Ärelystnad, Konflikt med Gud, Oberättigad svartsjuka, Misstag (felbedömning), Ånger, Återfinnande av en förlorad, Förlust av en älskad

Länk Vad är tema och motiv?


3. Diskussionsfråga utifrån din bok

4. Kamratrespons i grupp vecka...

God språklig variation Presentera det stycke du valt och din motivering.

Språkliga drag Diskutera hur boken är uppbyggd. Språk och stil.

Diskutera bokens tema och motiv med hjälp av era diskussionsfrågor.

-------------------------------------------------------------------------------------


Bedömningsnivåer:

Underlag för bedömning saknas


Godtagbar nivå

Du kan ge enkla omdömen om texters innehåll, språk och uppbyggnad.


Mer än godtagbar nivå

Du kan ge utvecklade omdömen om texters innehåll, språk och uppbyggnad

Du kan ge välutvecklade och nyanserade omdömen om texters innehåll, språk och uppbyggnad

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Om du/vi hinner

Språk och stil/ Jämföra olika texter...

Gestaltningar

Nesser - James Elroy - Hemingway - Ranelid vs Torgny Lindgren/metaforer/bildspråk mm.

Lyrik/dikt -fler???? (Ej metaforer

God språklig variation...

Klassiker, Jämför olika texter

Hitta tre texter ur böcker/klassiker på biblioteket

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Extras











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tala - öva inför NP

            Tala                    Övning 1 " En oväntad vänskap " Del 1 Idag börjar vi arbetet med muntliga övningar inför NP. ...