måndag 20 september 2021

Måste gitt - filmanalys




Mål för arbetet

  • Förstå och kunna resonera kring begreppen socioekonomisk bakgrund, segregation och integration.
  • Skriva kortare resonerande texter.

Centrala begrepp

Socioekonomisk bakgrund, segregation och integration

Svåra ord:

segregation, integration, skildring, oskrivna lagar, normer, regler, lagar, etnicitet, grupp, grupptryck, socioekonomi


Måste gitt skildrar en frontalkrock mellan två världar som ryms i en och samma stad: hur den unga, småkriminella killen Metin från orten plötsligt ges tillträde till de fina kulturkretsarna i innerstaden.

Kontrasterna mellan världarna är stora och Metin slits mellan sin lojalitet med kompisgänget hemma i Jordbro och drömmen om att ta sig därifrån genom att komma in på scenhögskolan eller ge ut en ”riktig” bok. 

Vi kommer parallellt med det individuella uppgifterna ha gemensamma diskussioner kring filmens tema och de samhällsfrågor som berörs.


  1. Se filmen Måste gitt.
  2. Vi ser intervjun med Can Demirtas t.o.m. 9.30
  3. Diskutera med dina klasskamrater kring språkets betydelse för människors liv.
  4. Arbeta med filmanalys.


Filmanalys

Använd frågorna här nedanför som hjälp att skriva din text. Sträva efter att skriva en sammanhängande text, snarare än att svara i punktform.

Personerna i filmen lever på många sätt i "skilda världar":

Miljön

Hur skildras Metins vardag i Jordbro? Vilka ingår i hans familj? Vad heter de? Hur lever de? Vilken musik lyssnar de på? Hur klär de sig? Vad äter och dricker de? Hur ser det ut i lägenheten och närområdet? Hur är stämningen mellan familjemedlemmarna?


Människorna

Hur skildras människorna och miljöerna som Metin möter i innerstan? Vilka är de? Vad heter de? Hur lever de? Vilken musik lyssnar de på? Hur klär de sig? Vad äter och dricker de? Hur ser förlagskontoret och lägenheterna ut? Hur uppträder de mot varandra och mot Metin?


Andra skillnader

Många gånger i filmen får vi se Metin förflytta sig, via pendeltåg eller bil, mellan Jordbro och innerstan. Det är så kallade transportsträckor som man ofta klipper bort i film eftersom de inte brukar tillföra så mycket till berättelsen. Varför tror du att filmskaparna i det här fallet ändå väljer att skildra dessa resor? Vad tänker Metin på i baksätet i bilen eller på pendeltåget – och hur vet vi det?


Kluring

Segregation i Stockholm och i Varberg

Stockholm är, liksom andra svenska storstäder, en segregerad stad. Forskning visar dessutom att segregationen ökar och att andelen som tjänar allra mest ökar i innerstaden på bekostnad av de som tjänar minst. De fattiga trängs allt längre ut i ytterförorterna, såsom Jordbro där Metin bor. 

Roger Andersson, som är professor i kulturgeografi på Institutet för bostads- och urbanforskning vid Uppsala universitet, menar att den ökande segregationen beror på flera faktorer:

1. Att de redan rika blir rikare och de redan fattiga blir fattigare.

2 . Att välfärdsutbudet, såsom skolor, sjukvård och äldrevård, har förändrats.

3. Att bostadsmarknaden i allt högre grad styrs av privata intressen i stället för offentliga.

4. Att andelen hyreslägenheter blir allt mindre.


• Hur kan dessa fyra faktorer öka segregationen i en stad? Fundera, diskutera och väv in detta i din analys.

• Hur ser det ut där du bor? Är det en segregerad kommun? 

• Vad kan vi göra för att minska segregationen i en stad? Fundera gärna på stadsplanering, kultursatsningar och politiska åtgärder men också på vad medborgarna kan göra för att bidra till minskad segregation i vardagen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tatueraren i Auschwitz

  Tatueraren i Auschwitz I detta arbetsområde kommer vi arbeta med boken Tatueraren i Auschwitz av Heather Morris. Det är en berättelse bas...