fredag 16 augusti 2024

Läslogg år 9 2024/2025

 


Läslogg år 9 2024/2025


Varför ska vi läsa böcker? 

Jo, du ökar ditt ordförråd och när du får in fler ord i din hjärna kan du använda dem i skrift och på så sätt bli en bättre skribent. Du läser redan mycket i exempelvis din mobiltelefon, men det är för korta och avskalade texter och du behöver större texter för att kunna få, dels ett bättre ordförråd och dels bli en mer kvalitativ läsare och skribent.

Varför ska vi skriva om det vi läser, då? 

Jo, då kan du utveckla din läsförståelse, din förståelse för andra människor, din förståelse för samhället och din förståelse för sambandet mellan det du har läst och din verklighet. Det är viktigt att du hänger med i det du läser och visar att du förstått texten. Du övar också på att skriva och ju mer du övar på saker, desto bättre blir du. På allt.

Vilka skills i svenska övar du på i och med detta arbetsområde? 

Skolverket kräver i kursplanen i svenska och svenska som andraspråk (bland annat) att:

"Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter med flyt och visar på läsförståelse. Dessutom sammanfattar eleven olika texter med säkerhet. Eleven för resonemang om innehållet i olika texter. Eleven skriver olika slags texter med språklig variation, fungerande struktur och innehåll samt anpassning till texttyp, syfte, mottagare och sammanhang. Eleven följer språkliga normer på ett fungerande sätt." Och detta bedöms då på olika nivåer.


Så här gör vi:

I vår läslogg ska vi läsa, diskutera, skriva och dela med oss av våra upplevelser! 

1. Du lånar en valfri skönlitterär bok. 
2. Vi lägger vid varje lästillfälle ut vad du ska göra individuellt eller i grupp.
3. Du läser ca 30 minuter, en lektion i veckan.
4. Du skriver på Classroom/Svenska/Läslogg.
5. Vid några tillfällen berättar för din bänkgranne eller din lärare om det du läst.


Vecka 34 Måndag 19/8 

1. Utlåning av böcker
2. Presentera din bok: titel, författare och utgivningsår. Berätta om boken ingår i en serie, har blivit filmatiserad eller om den fått något pris. Presentera även författaren. 


Vecka 35 
  1.  Mellan vilka sidor har du läst idag? 
  2. Skriv en kort text om vad du tror kommer att hända huvudpersonen/erna den närmaste tiden i din bok.
Vecka 36 

  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
  2. Återberätta vad som har hänt i boken hittills och skriv en egen tanke om det du läst, dvs. gör en reflektion.

Vecka 37 

        1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)

       2. Vad säger dig omslaget till boken? Berätta om varför du tror det ser ut så här och vad du tycker                 om det. Hur hade omslaget sett ut om du hade fått bestämma?
        
Ta hjälp av:
  • Vad avslöjar titeln?
  • Vad föreställer bilden?
  • Var befinner sig personen/personerna på omslaget? (Om det finns någon)
  • I vilken situation eller sammanhang befinner sig personerna? (Om det finns någon)
  • Vilka färger och typsnitt används i titeln? och varför? Vad associerar du till?
Vecka 38 
  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
  2. Beskriv en speciell händelse från boken och skriv en egen tanke om händelsen.

Vecka 39 
1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
2. Beskriv miljön. Var i världen utspelar sig händelserna i din bok? Hur ser där ut? Hur luktar där? Hur låter det? Använd adjektiv och bildspråk (liknelser och metaforer).

Ett exempel på en mening med många adjektiv:
En snabb röd bil, for med en hastighet så träden vek sig och lämnade dammoln efter sig. Däcken tjöt och luften fylldes av bränt gummi. Flickan som satt i bilen bredvid föraren, kramade handväskan i knät så den blev platt och innehållet i den blev skrynkligt och obrukbart.

Liknelser 
En liknelse är ett bildligt uttryck. En liknelse har jämförelseord utsatta, exempelvis ”som”, ”liksom” eller ”såsom”. Exempel på liknelser är: ”Platt som en pannkaka”, ”Arg som ett bi”, ”Hungrig som en varg”, ”Snabb som en vessla” eller ”Du har ett hjärta av guld”.

Metaforer
En metafor innehåller däremot ingen jämförelse – utan är ett bildligt uttryck där jämförelseord saknas. Styrkan med metaforer är att de visualiserar begreppen och gör dem tydligare.
Exempel på metafor: "Du är en klippa", ”Det är dystra miner på börsen i dag”, ”Livet är en resa” eller ”Att hamna på efterkälken”.

Vecka 41
  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
  2. Välj ut ett citat (en eller ett par meningar) ur din bok och berätta om varför du valde just det citatet. Du kan även välja ett känt citat och motivera varför det passar till din bok.
Att citera innebär att ordagrant återge vad någon har skrivit eller sagt. Citaten bör vara få och väljas med eftertanke. Korta citat sätts inom "citattecken".




Vecka 41 
  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
  2. Bok och bild - Välj en liten bit text, eller en replik, ur den bok du läser och välj en bild som passar till. Rita och måla, leta i tidningar eller på nätet. Presentera bild och citat och förklara den koppling du ser.


Vecka 42 
  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? 
  2. Berätta om något du läst hittills. Vilken känsla skulle du koppla till just detta du läst? -Rädsla, trygghet, värme, kyla, sorg, glädje, ångest, skam, längtan, hopp, tacksamhet... eller något annat. Varför valde du just den känslan?
Vecka 43 
  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
  2. Om du var tvungen att lägga till en karaktär i din bok, hur hade den personen sett ut och vad hade hänt runt den personen? Använd dig av det som står i rutan: "Utanpå, inuti,omkring."

Vecka 44 Höstlov


Vecka 45 
  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
  2. Du är en reporter på en tidning. Gör en intervju med huvudpersonen i din bok.

Vecka 46 
  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? 
  2. Skriv och berätta vilka likheter och vilka skillnader det är på dig och  huvudpersonen i din bok. Det kan vara allt från utseende, ålder, utbildning, familj, bostad, ekonomi, husdjur, sport eller hur vardagen ser ut hos er.


Vecka 47 
  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? 
  2. Välj någon sorts musik som du tycker har koppling till boken du läser. Presentera musiken och förklara vilken koppling du ser.

Vecka 48 
  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? 
  2. Välj ut två substantiv, två adjektiv och två verb ur din bok. Berätta varför du valde just dessa ord och vilken betydelse de har för bokens handling.
Substantiv är namn på ting till exempel boll och ring. Enett eller flera framför.
Adjektiv är hur man är till exempel röd och kär. Beskrivande ord.
Verb är sådant man kan göra till exempel tuta och köraAtt före i grundform (ex.att springa).


Vecka 49 

1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
2. Är det demokrati eller diktatur där huvudpersonen i din bok befinner sig? Om det inte framgår, får du föreställa dig att där antingen är diktatur eller demokrati. Bestäm dig för vilket, om du inte vet. Beskriv hur det i så fall märks/ser ut i samhället i din bok!

Vecka 50 Studiedag

EXTRAS

Vecka 
  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
  2. Skriv och berätta vilka likheter och vilka skillnader det är på dig och huvudpersonen i din bok. Det kan vara allt från utseende, ålder, utbildning, familj, bostad, ekonomi, husdjur, sport eller hur vardagen ser ut hos er.
Vecka 
  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? (Exempel: s.38-76)
  2. Finns det någon orättvisa i din bok? Berätta. Om inte, berätta om något rättvist - något som du tycker är schysst och bra.
Vecka 
  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? 
  2. Ta några foton som visar vad din bok handlar om, eller hitta en bild på nätet. Skriv några rader på läsloggen som förklarar hur bilderna hänger ihop med bokens innehåll.
Vecka 
  1. Mellan vilka sidor har du läst idag? 
  2. Berätta och beskriv  utifrån din bok något av orden och begreppen: Nativitet, Mortalitet, Spädbarnsdödlighet, BNP, HDI, Ekologiskt fotavtryck, Bistånd, Pension, Förväntad livslängd, Urbanisering, Levnadsstandard, Tillgång till rent vatten, Hållbar utveckling, Migration, Demografi, Befolkningsutveckling, Push-och pullfaktorer, fattigdom, utbildning...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tala - öva inför NP

            Tala                    Övning 1 " En oväntad vänskap " Del 1 Idag börjar vi arbetet med muntliga övningar inför NP. ...