Tala - öva inför NP
Genomgång av delprov A: tala
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Övningar
Text 2 "Resor med moster Augusta" 6:50 min
Text 3 "Följande kväll" 6.49
Text 4 "Gubben med kryckan" 6:07 min
Text 5 "Flickan med klänningen" 6:19 min
Text 6 "En surpris" 5:05 min
Text 7 "Födelsedagen" 5:52
Ta hjälp av följande frågor:
- Passar rubriken till texten? Varför/varför inte?
- Vad handlar texten om? Ge exempel
- Vilka är personerna?
- Var och när utspelar sig texten? Diskutera tid och miljö. Hur ser det ut? Ge exempel
- Generella frågeställningar som ni hittar i texten. Teman/budskap (ex mobbning, rädsla, vänskap, relationer, uppfostran, makt... annat? ge exempel)
- Egna erfarenheter/kan du känna igen dig i texten? Varför/varför inte?
Försök att hålla igång diskussionen i minst fem minuter (5 min-10 min).
En oväntad vänskap
Vi kommer att se delar av filmen varje lektion.
Ni diskuterar filmens innehåll i era grupper. En person är samtalsledare varje gång.
Frågor att diskutera i gruppen
- Kort sammanfattning om vad filmen handlar om hittills.
- Vilka är personerna?
- Var och när utspelar sig texten? Diskutera tid och miljö. Hur ser det ut?
- Generella frågeställningar som ni hittar i filmen. Teman/budskap?
- Egna erfarenheter/kan du känna igen någonting från filmen?
- Försök att hålla igång diskussionen i minst fem minuter (5 min-10 min).
Tänk på:
Att leda en diskussion/struktur
Den som leder diskussionen
- börjar med att kortfattat sammanfatta innehållet i filmen/texten
- öppnar därefter med en egen åsikt eller genom att ge någon ordet
- fördelar ordet vid behov
- återför diskussionen till ämnet om det behövs
- avslutar och sammanfattar diskussionen
Att deltaga i en diskussion
- den som deltager lyssnar, ställer frågor, framför åsikter som för diskussionen framåt
- försöker fördjupa eller bredda diskussionen
- visar engagemang
- den som deltager i diskussionen praktiserar turtagning
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar