onsdag 27 mars 2024

Antiken - Kleopatra - briljant politiker eller galen diktator

 


Kleopatra - briljant politiker eller galen diktator




 


 


 


 


 



 

1. Lyssna på avsnittet av P3 Historia om Kleopatra 34 min


2. Skriv ned dina tankar kring följande frågeställningar i ett dokument.

  • Varför agerade Kleopatra som hon gjorde?
  • Varför gifte sig Kleopatra med sin egen son?
  • Kunde Kleopatra agerat på något annat sätt?
  • Varför utelämnade Caesar Caesarion i sitt testamente?
  • Skulle detta kunna hända idag?
  • Källkritik: Vilken information kan vi lita på när det gäller berättelserna om Kleopatra?


3. Vi diskuterar sedan detta tillsammans.


Antiken, frågeställningar, mål och begrepp

  • Känna till antikens, och dess historia och betydelse för vår tid
  • Kunna känna till och föra grundläggande resonemang kring livet under denna tid, på samhällelig och individuell nivå. Fokus på orsaker och konsekvenser/samband.
  • Känna till och kunna använda viktiga begrepp kopplade till arbetsområdet.


Användbara begrepp

Mesopotamien/Egypten högkultur, civilisation, jordbruk, bevattning, specialisering/yrken, överskott, handel, skriftspråk, rike, imperier, städer, vetenskap, astronomi, mumier, balsamering, religion, läkekonst, samarbete, samhällsklasser

Grekland stadsstat, Akropolis, polis, samhällspyramid/samhällsklasser, kultur, kulturarv, demokrati, politik, filosofi, idrott, teater, folkförsamling, Hellas, migration, legend, myt, socialt, ekonomi, religion, (heloter)

Rom akvedukt, gladiator, kejsare, konsul, republik, senaten, monarki, kejsardöme, rättsväsen, plebejer, patricier

Personer: Kung Kyros, Aischylos, Alexander den Store, Sokrates, Caesar, Kleopatra…mfl


Grundkurser

Mesopotamien

Egypten

Grekland

Rom



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tatueraren i Auschwitz

  Tatueraren i Auschwitz I detta arbetsområde kommer vi arbeta med boken Tatueraren i Auschwitz av Heather Morris. Det är en berättelse bas...